quinta-feira, 26 de março de 2015

Interrelations web between art, technique, education, health and politics / Teia de interrelações entre arte, técnica, educação, saúde e política

José Antonio de Lima - creator of the Dynamic Postural Reeducation, with whom I had the privilege of having some elevating meetings, arranged by dear Eloisa Domenici - says in his (delicious!) Thesis that:
 [...] As a physician and educator, I like to support the idea that all therapeutic action is only complete when is also manifested as a pedagogical, educational action, assuming as a counterpart that all educational action is only complete if it presents, as a circumstantial result, a "therapeutic" facet [...].
Tatiana da Rosa, a dear friend, says already on the title of her (incredibly beautiful!) Thesis that every poetic process is, also, and therefore, pedagogical.
For Freire an educational activity is necessarily creative. And for Klauss Vianna technical constructions are inseparable from the creative processes.
Among these authors, it is formed a web of interrelations that is very favorable to the visualization of the Intersection Zones between art, technique, education, health and politics, on which Professionals of Movement act and on which I'm interested to understand.
Intersection Zones is a term used by Beatriz de Souza Adeodato, a longtime colleague and currently a professor at the Federal University of Bahia School of Dance. 
(Wow, with this post I realize how vast and rich is the production of knowledge about body, education and movement that has been built over the last decades in Brazil. What a privilege to be part of it!)

José Antonio de Lima, criador da Reeducação Postural Dinâmica, com quem tive o privilégio de ter alguns encontros engrandecedores, proporcionados graças à querida Eloisa Domenici, diz em sua (deliciosa!) tese que:

[...] Como médico e educador agrada-me sustentar a tese de que toda ação terapêutica só se completa ao se manifestar também como ação pedagógica, educativa, assumindo como contrapartida que toda ação educativa só estará completa se apresentar como resultado circunstancial uma faceta "terapêutica" [...].



Tatiana da Rosa, amiga querida, afirma, já no título de sua (incrivelmente bela!) dissertação, que todo processo poético é, também, e por isso mesmo, pedagógico. 

Para Freire, uma atividade pedagógica é necessariamente criativa. E para Klauss Vianna as construções técnicas estão indissociáveis dos processos criativos. 



Entre esses autores, trama-se uma teia de interrelações muito favorável à visibilização das Zonas de Interseção entre arte, técnica, educação, saúde e política, sobre as quais atuam Profissionais de Movimento e sobre as quais me interessa entender. 

Zonas de Interseção é um termo utilizado por Beatriz de Souza Adeodato, colega de longa data e atualmente professora da Escola de Dança da UFBA. 


Nossa, com essa postagem me dou conta da imensa e riquíssima produção de conhecimento sobre corpo, educação e movimento que vem sendo construída nas últimas décadas no Brasil. Que privilégio fazer parte disso!

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